Monday, September 29, 2014

SAMSENG DAN PETALING STREET


Ini cerita tentang Petaling Street, Chinatown yang terletak di tengah garisan Khatulistiwa..


Kalau dulu anda dihidangkan dengan kisah yang kurang enak tentang cara peniaga Petaling Street yang melayan customer secara kasar atau dalam erti kata lain samseng..kini tidak lagi..aku pergi beberapa kedai dengan sengaja menguji mereka,.eh! okay je mereka*ekeke sibuk nak uji samseng walhal lusa ada ujian physio,.ke sebab aku pun samseng.

Prinsip..
prinsip kat sini, harga boleh nego sampai letgo..contoh : harga barang dia letak RM200 (kebiasaan untuk pelancong harga cekik darah gilaa) anda boleh mintak separuh harga RM100..dalam bab harga peniaga-peniaga di sini boleh bertolak ansur, lagi-lagi dengan rakyat tempatan, macam mak aku, misalnya kalau harga RM100 peniaga tak bersetuju, mak aku akan kata, "takpelah kita jalan kedai lain dulu" dan dengan langkah perlahan beredar dari kedai, tak sampai 20 saat peniaga  akan kata "okaylah boleh angkat"

Undang-undang..
kat sini ada undang-undang yang perlu pengunjung tahu. Kalau korang dah berkenan dengan sesuatu barang (kebiasaannya harga di letak "gila-gila") anda boleh tawar menawar dengan peniaga tapi dengan syarat barang mesti kasi angkat, kau dah tawar menawar lepastu kau tak nak angkat barang tu memang kau cari nahas Jangan nak gedik-gedik tawar menawar lepastu tak nak beli. Kalau dah yakin nak beli baru tawar menawar.

Bodyguards..
bila nak berjalan kat sini bawak la kaum Adams sebagai bodyguards..kita kaum Hawa keselamatan kena jaga,

Buah Berangan..
aku suka kat tengah-tengah Petaling Street ni ada orang jual buah Berangan
rasa buah Berangan tu memang buat aku berangan, es mi favorito..it's my favorite,bapak aku, mak aku, tok sedara aku, adik-adik pun suka makan buah ni.

Chinatown, lokasi pelancongan yang patut anda kunjungi, lagi-lagi nak Chinese New Year, cun maa..dia punya decoration dah macam kat China.





2 ,134 blogger sensasi komen:

Syazana Zainn said...

Ajak awak lah. Jom jadi bodyguard akak hihi

Afiqah said...

tajuk mcm menakutkan hahaha
:D
"kalau dah tawar menawar, jangan tak beli."
ayat tu sangat menyeramkan haha

JEJAK LU ORANG