Wednesday, September 10, 2014

5 LANGKAH MUDAH MENJADI KETUA YANG HEBAT !



Effective leader tips!
Untuk menjadi ketua bukanlah semudah Alif Ba' Ta atau kita panggil semudah A B C. Lagi-lagi dalam kelompok yang besar. Jadi, ini adalah 5 langkah utama yang perlu "ketua" ambil..
Tunggu apa lagi, mari mencatat.

Menepati masa 

Y'all as ketua kalau berjanji waktu tapi tidak menepati waktu yg dijanjikan mmg nak kena ketuk dgn aku lah nasib tiada senduk tembaga di tanganku, Kalau setakat lewat 5 atau 10 minit aku boleh terima lagi, ni lewat 30 minit! kau memang nak kena...be punctual ok!

Sabar dan tidak tergopoh-gapah

As a leader, kesabaran itu amat penting agar semua kerja berjalan dengan lancar, janganlah panic kalau tiba-tiba plan tidak menjadi, be a relax person, a relaxed person makes it easier for other people to relax, rancang plan dengan teratur dan jangan tergopoh gapah dan INGAT ni, jangan campur adukkan urusan peribadi dalam meeting, kita dalam meeting kan..tak perlu lah y'all nak bermesraan angkat phone call dari org tersayang (yang pasti bukan mak/bapak)  and orang lain tengah sibuk discuss ideas and you dok gelak terkekek kekekehahahaa! on phone depan kami, annoyed meh..kerut dahi aku. 

Mendengar dan menerima idea

Hurm, tak payah nak keras kepala sangat dengan setiap keputusan yang diambil. You are the leader, yes you are, tapi kena ingat, setiap kata putus yang diambil harus lah menepati keputusan majoriti, hang ketua tapi kalau keputusan hang itu akan memberi kesan yang tidak elok? hang patut mempertimbangkan idea orang lain! berlapang minda terima idea org lain yg lebih bernas dari idea anda.

Mempunyai matlamat dan pendirian yang jelas dan tepat

Sekejap kata begitu dan sekejap lagi kata begini, tiada misi dan visi yang tepat. Aku konpius. Sebagai ketua, anda harus dan wajib mempunyai matlamat yang jelas dan tepat supaya tidak menimbulkan kekeliruan dan org lain hilang kepercayaan kepada anda!

Tidak mementingkan diri

Ini penting agar orang lain menghormati anda sebagai ketua. Jangan mementingkan diri sendiri. Percaya cakap aku, you as a leader masih setia mementingkan diri..wah.. Seriously, there is no respect for you. Kau tak respect orang lain, should others respect you? dush!



5 ,134 blogger sensasi komen:

sinuha said...

thanks for sharing :)

sinuha said...

thanks for sharing :)

Unknown said...

bukan mudah jadi ketua dik... bila dah jadi bos banyak tanggungjawab yg kdg2 buka di bahu kita pun.

hehehe btw nice entry ^^

Syazana Zainn said...

nak jadi ketua ni tanggungjawab besar kena ade disiplin.

:)

aiman mania said...

nice sharing.......sesuai sangatlah bg anak2 muda macam sy ^^
hehehehehehe...salam kenal dr mahasiswa UUM ^^

JEJAK LU ORANG