Wednesday, November 30, 2011

RIWAYAT HIDUP GUNTING TIDAK BERAKHIR DALAM TONG SAMPAH SEPERTI KEBIASAAN YANG MANUSIA LAKUKAN

Apa ke hey tajuk entri ni ==`..awas! kepada adik-adik sekolah rendah yang nak cari contoh karangan


Riwayat hidup gunting tidak berakhir dalam tong sampah.Adakah ianya sayu bagi anda? mungkin tidak kerana bukan semua orang berperasaan seperti aku. Apa yang aku fikir tak sama dengan apa yang mereka fikir.
Tahukah anda apa itu patah tumbuh hilang berganti atau patah tak tumbuh hilang tak berganti?
Aku selalu positifkan minda aku mungkin sesuatu yang hilang itu bukan milik aku..bukan hak aku..maka aku lepaskan ia pergi tanpa mengugurkan setitis pun air mata.*drama melayu lebih.
Semua perkara dan tragedi telah diaturkan Tuhan sudah tentulah apa yang diaturkan itu terbaik buat kita.Jika semalam aku kehilangan suatu impian yang bagi aku sangat berharga tetapi hari ini aku berjumpa dengan 70 kali ganda lebih baik dari impian aku yang semalam.Tetapi belum tentu impian yang aku jumpa hari ini akan kekal,mungkin esok ia akan hilang dan impian yang lama serba kekurangan itu akan muncul kembali..persoalannya sekarang aku tidak mampu lagi untuk menerima impian lama yang sudah bercambah yang sudah usang .Tapi aku berusaha untuk menerimanya kembali.Segala cacat cela yang hadir dalam dirinya aku cuba perbaiki satu persatu.Kata orang habis madu sepah dibuang tapi bukan bagi aku.Bagi aku madu itu tetap akan ada.

Gunting..sinonim dengan bahaya..kau selalu hadir di waktu aku memerlukan kau..senang atau susah kau tetap ada.Aku tak faham kenapa orang lain sering memburukkan diri kau.


“kau jangan dekat dengan dia,dia tu gunting dalam selimut”…
“kau dah tahu mulut dia tu tajam macam gunting kenapa kawan dengan dia?

Kenapa mesti gunting yang menjadi kiasan mereka.Sedangkan gunting yang banyak menolong kita.Sedar atau tidak sedar gunting sebenarnya banyak berjasa dalam kehidupan kita,

--dalam pembedahan
--pembikinan masakan
--rambut
--menghasilkan hasil seni
--dan banyak lagi(apa lagi?)

Pemegang gunting aku patah tetapi aku masih berdegil menggunakannya agar peranannya terus berjalan.Aku gembira gunting pun gembira.Tidaklah riwayatnya berakhir ke dalam Tong Sampah.  
Aku pernah kehilangan gunting yang menemani aku sejak zaman tadika,gunting yang banyak menyimpan kenangan..kerana gunting tu aku telah "tergunting" pergelangan baju tadika kawan sebelah aku.



48 ,134 blogger sensasi komen:

NZ Diaz said...

memang kadang-kadang kita lupa jasa seseoran/sesuatu bila dia dah rosak, dah tua. sebab kita memang cepat lupa.

aReLaN said...

sayang btul ngan gunting dia tu.heehe..bagus2.

Nur Aischa said...

wahh setia menjaga gunting tu, sanggup guna lagi walaupun terpaksa tampal dgn salotape :')

محمد أمين بن أريس said...

kita mudah lupa kebaikan orang, tapi kita sebut kejahatan orang

Miss Purple Ungu said...

tergunting ke saja2 gunting fadh ni hehehe :)

izzahdegreat said...

touching laa bace ayat2 sayu tntng gunting kesayangan tu...hhehee klaka pon ade ;))
oppsss serius2 =]

Tasha said...

syg barang,syg org,hargai hidup...hehe

ZORA said...

pergh...bertampal ag 2..cermat sungguh,,huhhuhuh

feza said...

gunting.. kalau dalam kiasan, memang negatif la maksudnya. tapi gunting sgt penting bagi tukang gunting rambut mahupun tukang jahit.huhu

selagi peranannya boleh diguna pakai, teruskan je guna. tapi kalau memang dah tak dapat nak diselamatkan.. mungkin dalam tong sampah juga tempatnya.mungkin..

r-5 said...

nice!!! jika takut kehilangan sesuatu yang berharga maka kita tidak layak untuk memiliki yang lebih berharga kerna sesuatu kehilangan pasti ada gantinya.. Selagi kita belum hadapi kehilangan hargailah selagi kita memilikinya, jikalau tiba masanya ia pergi lepaskannya dengan rela hati.. :)

afiqazizan said...

sayang betul dekat gunting tu..siap bertampal-tampal lagi..:)

budak penjara said...

ye..org asyik sangka gunting selalu dalam selimut..pdahal org lupa, tanpa gunting, selimut tidak boleh di pontong utk di jadikan selimut..haha

nik lan nik mat said...

dlm mksdnya..

Anak Wak Mail said...

hahaha,,gantilah gunting baru..gunting tu pon nak pencen jugak haha..;P

nurkaloi said...

perghhh ini entry sgt beriwayat tol hahaha

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

gunting gunting gunting . mmg berjasa :)

Juliet_iRa~" said...

yg tu juga sedap ea kan..:)

Elie Lily said...

meaningfull!

Aida Omar said...

kalau lah gunting tu boleh bercakap ^_^

Nizam Ijam said...

cian gunting tu :)

RinsyaRyc said...

<---x pernah simpan sesuatu bertahan lama kecuali selimut dia. #kagum pada awak..

Nur Misnan said...

Gunting yang uzur jika di jaga rapi
dan di asah walaupun berbalut kain
atau tali tetap setia tajam disisi
tuannya... Itulah harta yg paling bernilai....

Syuxer said...

bertuahnya gunting itu ada tuannya yang tau menghargai jasa2nya tika dulu..

hidup ini berpaksikan jasa2 dan budi2..coz itu seburuk mana orang yang berikan budi dan jasa itu, pastikan akan dikenang sampai mati..

soooooour said...

aaaa..pembaris zaman SPM..matrik..Uni...yg aq syg sngt...da hilang!hurmmm...

MiSz fiFiEyQa said...

Gunting memang byk berjasa....bagi sy gunting yg btul2 tajam susah sgt nk cari...so klu pemegang dia patah ke sy sanggup balut2...mcm yg yanie buat tu... ;)

BCJ said...

kata-kata yg pedih susah diterima..
tapi tetap akan memberi kesan yg positif pada diri kita satu hari nnt jugak..percayalah..(terkena ngan diri saya)..;)

aQimie Ceplos said...

hahaaha!
kalakar jgk cite kau ni,
btw. smoge bahgie disamping gunting besampol. haha

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Penuh bermakna.. ;)

sayang betul kat gunting tu..byk jasanye kan.. ^^

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan ye dik..

adwafarahin said...

gigih balut balik yer..haha

acheeqa farhana said...

betul2 mghrgai ap y awak ad..bgusnyeee..hehe

semutsengal said...

gunting dalam selimut ? MAna ada weh pepatah tuu.


AHAAHAHHAHAHAHA

L said...

amboi gunting baju kawan.. hehehe..

jom baca kejap..=0
http://lolz-l.blogspot.com/2011/12/tuntutan-ifc.html

Nesa Wazir said...

hehe..sweet. gunting nesa slalu aje hilang,ntah kemane =="

aniki said...

falsafah yang hebat..tabik monoshock tokkk

yusuflaili(Goku) said...

salam;
Banyak benda milik kita yang menjadi kenangan pada diri kita..tak kiralah kenangan manis atau pahit,jadi setiap kenangan yang kita lalui amat berharga...

emy zulaiha said...

haha nmpk sngt gunting tue berjasa smpi mcm tue sekali rupenye! :)

nik lan nik mat said...

yanie g mane lame sgt menghilang?

Pondok Usang said...

tak mampu utk ku berkata apa-apa.. kerana kau terlalu menghargainya..

SheyPull said...

wah antik betul gunting tuh...:P

Hye awk, Jom la jengah BLOG saye pulak...: Telefon pintar punca sakit tengkuk dan jari yang kronik ?

✿Dear Yayah✿ said...

hoho. baru ckp pasal gunti entri berploh patah pkataan. baguh2. hehe.

gunting tu bfaedh bgi ssetgh org. bagi org lain mungkin mmbhyakan. :P

Ihsan Arifin said...

sudah sudah lah kau.
cakap je kau dengki.
baju kawan kau lawa.
mak kau tak beli.
kau nangis.
hentak hentak kaki.
geram kawan jadi mangse.
gunting gunting.............

Amir Baker said...

Gunting tu amat berjasa, macam2 kita boleh buat ngn gunting tu, dari kecil sampai tua hidop kita saling berkait ngn gunting. nice entry!

Amir Baker said...

Gunting tu amat berjasa, macam2 kita boleh buat ngn gunting tu, dari kecil sampai tua hidop kita saling berkait ngn gunting. nice entry!

ORLANDO AHMAD said...

semoga gunting aman di sana

schaze zainn said...

hye dah lama tak BW
:)
hargai jasa org mmg sangat bernilai :)

NHMS said...

haha.. aku penah aww gunting patah n then wt camtu..

but agak terseksa laa nk pkai gunting dlm keadaan camtu.. XD

aleen aiden said...

kadang2 saat "melepaskan" itu yg paling sukar. :)

JEJAK LU ORANG