Thursday, August 25, 2016

Broken Malay

Selalu dengar broken English kan. Sis nak up story broken Malay. Kenapa selalu bila Melayu cakap broken English kita ketawa dan bila Mat Salleh cakap broken Malay kita likeee...wow impressed!

So nak jadi kan story, kawan sis kongsi pengalaman dia ke pejabat Kerajaan. Katanya sampai-sampai pejabat orang pandang dia macam nak makan dia. Kawan sis cakap "saya boleh cakap Melayu sikit-sikit" dan mereka sedikit lega dan wow boleh cakap Melayu.

Lain pulak dengan situasi seorang jejaka  Melayu yang menyanyi lagu Mat Salleh fluent sangat. Lepas habis nyanyi dia di minta untuk memberi sepatah dua kata (in English) "Thanks, I here" kahkah..di ketawakan orang-orang Melayu. Yup! Inilah punca kenapa segelintir Melayu mereka tahu berbahasa "English" akan tetapi kurang keyakinan bila bercakap.

Sis pernah diminta untuk translatekn WhatsApp BM
yang kawan sis dapat dari staff Kerajaan. Dengan yakinnya dia nak reply balik dalam Melayu akan tetapi sedikit broken. "I will reply, saya cakap kawan saya".

Jawab Sis " saya bagi tahu kawan saya ".
Katanya " I thought bagi is balance tahu is know".
Bagi? O, that one not bagi but baki.

Bagi = give
Baki = balance

0 ,134 blogger sensasi komen:

JEJAK LU ORANG