Friday, February 4, 2011

nak kongsi ilmu kawan2 : pnyakit mental schizorphrenia

ingat lagi Miss cakap dalam klas haritu ,,"lepas ni kalau nmpak org xbetul jgn panggil mereka org gila,,call them schizorphenic"best jgak blaja pasal psychological disorder,,lagi2 kalo dapat menyelami perasaan pesakit yg mgalami 
penyakit ini(hasil siasatan dan sesi soal jwb),mmg orang sekeliling xkan faham knape mereke berkelakuan begitu,contoh ciri2 pnghidap pnyakit ini :

  • mengalami kecelaruan otak  
  • penyakit sawan,nyanyuk dan multiple sclerosis,

  • mmg ramai antara kte yg mnyangke mangsa penyakit ini di sampuk jin,
  •  Penyakit ini mempunyai gejala positif (halusinasi dan delusi), gejala negatif (kemurungan, pengasingan diri dan emosi yang tidak terkawal) dan pemikiran yang tidak teratur.

  • punce skizofrenia?? pengaruh genetik, trauma (kecederaan) pada otak sejak lahir ,masalah bersosial dan tekanan.Bile hilang keyakinan bersosial dengan masyarakat luar,maka timbul lah kawan imaginasi di mane character "kawan itu" di cipta sendiri. 
  • Rata2 rakyat Malaysia ( pngalaman seorang rakan) keluarga pesakit mgubati psakit dengan berjumpe bomoh,ustaz/ustazah ..krana psakit dipercayai disampuk jin, syaitan dan pelbagai makhluk halus.Akibat nye mereke lewat mnerima rawatan,hnya setelah brtindak agresif barulah nak dhantar ke hospital.


fakta umur :

bagi lelaki seawal 16 hingga 25 tahun .
wanita  23 hingga 36 tahun.
personality test link kat bawah ni : mane la tau kot2 korg ade ciri2 kat atas =)
bole la cuba..


1 ,134 blogger sensasi komen:

nik lan nik mat said...

kalo yanie nk nota mental health dr ukm..yanie mntk la dkt lan k

lan cuma mahu mmbntu wpun lan tau tak byk yg lan mmpu bntu

JEJAK LU ORANG