Thursday, August 11, 2011

TANGAN YANG SUATU KETIKA DAHULU PERNAH MENCORET SEBUAH LUKISAN YANG LANTAS MENGGEMBIRAKAN HATI SEORANG GADIS TELAH HANCUR DI GILIS TRELER

Kalau anda pembaca prihatin..hayati kisah ini sampai habis..-tiada paksaan..


Kisah yang berlaku 2 tahun lepas akan kekal dalam memori si gadis,,bukan seperti kebiasaan..walaupun hari menunjukkan cuaca yang kurang baik..si gadis tetap dengan niat di hatinya..niat untuk menempah hadiah hari ibu di Pasar Seni..si gadis inginkan kelainan pemberian hadiah untuk ibunya pada tahun itu.,si gadis ingin menempah sebuah kepingan kayu berserta ucapan hari ibu dan gambar ibunya pada kepingan itu..pada hari itu..hari di mana si gadis ingin melaksanakan niatnya..hatinya terasa indah entah mengapa..hari itu hari Selasa bersamaan 5 Mei 2009.Si gadis masih sabar menanti loceng sekolahnya berbunyi tanda semua pelajar di benarkan pulang…si gadis duduk di suatu sudut di dalam kelasnya sambil memandang ke langit..redup sekali seperti sang hujan akan menyembah bumi..namun niat di hatinya tetap kekal..
"walau apa pun terjadi  ,,aku tetap akan ke tempat itu” bisik hati si gadis.
Loceng sekolah pun berbunyi…berangkat lah si gadis ke arah perhentian bas dan menanti satu satunya bas awam di situ..seperti jangkaan si gadis pada awalnya..redup itu menandakan hujan yang akan mnyembah bumi..maka turun lah sang hujan membasahi mereka di perhentian bas itu,,perhentian bas tidak mampu menampung bilangan pelajar yang terlalu ramai..seperti kebiasaan juga adengan tolak-menolak berlaku semasa mereka menaiki bas Rapid,,Si gadis mengumpulkan kekuatannya untuk menaiki bas tersebut agar cepat sampai ke lokasi yang sering bermain di fikirannya sejak semalam .
"aku kena cepat,,esok aku dah tak ada masa lagi” bisik hatinya lagi.sesampai sahaja di Pasar Seni.
 si gadis terus menuju kearah  kedai itu..si gadis terasa dirinya perhatikan seseorang ..entah siapa..si gadis membiarkan perasaan itu.
"akak,saya nak tempah yang bentuk hati ni,ni gambar mak saya dan ini ucapannya” kata si gadis terhadap peniaga itu.
"okey,,adik nak ambil tempahan ni harini jugak ke?”Tanya peniaga sambil terukir senyuman di wajahnya.
"kalau saya nak ambil harini jugak berapa lama ye kene tunggu?” Tanya si gadis kembali,
"akak tengah buat satu tempahan ni,dah nak siap pun,lepas ni boleh sambung adik punya pulak ada la dalam 30 minit adik kene tunggu”jawab si peniaga.
“kalau macamtu saya ambik hari jugak la kak,saya tunggu”kata si gadis sambil tersenyum..siapa sangka senyuman itu jugak telah menjadi sebuah lukisan.
"eh,tak kan adik nak tunggu sini 30 minit kot,,jalan2 la tempat lain dulu,pastu singgah sini balik” kata peniaga sambil membaca ucapan yang di beri si gadis.
"eh,,tak pe la kak,,kalau ada kawan meneman dah lama sy merayap ke  tempat lain,sy takut tengok rakyat asing ramai sangat melepak kat sini..sy tunggu sini je lah.”jawab si gadis .
Maka..30 minit lah si gadis setia menanti tempahan istimewa untuk ibunya..dia mengeluarkan sebuah novel untuk menghilangkan rasa kebosanan..sekali sekala dia juga menyapa peniaga itu..maka,30 minit juga telah berlalu,,
“ok adik,,ni dah siap adik punya..puas hati tak?kalau tak puas hati akak nak bagi lawa lagi”Tanya si peniaga yang ramah itu.
“cantik,,sy suka..ok kak terima kasih,sy beli ye.”jawab si gadis tersenyum gembira lantas meninggalkan kedai itu…sekali lagi dia terasa dirinya di perhatikan .
Beberapa hari kemudian..
Hari ibu pun berlalu,,hadiah itu telah selamat sampai ke tangan ibunya.Pada waktu ketiadaan guru di  kelasnya 2 orang kawan menyapa si gadis
"nak tanya,,berapa kau kena bayar untuk sekeping potret?”
“potret?maaf aku tak faham maksud korang..”jawab si gadis.
“semalam ,,ktorang jalan-jalan kat pasar seni ,,Nampak potret kau”jawab kawan si gadis.
“maksud kau..wajah aku?”seribu pertanyaan bermain di jiwa si gadis,apakah itu hanya wajah pelanduk dua serupanya.
Lantas untuk mendapatkan kepastiaan si gadis ke tempat itu ,,tempat di mana wajahnya di pamerkan..sekali dia melangkah kaki ke Pasar Seni..ternyata memang benar kata rakan-rakannya..itu adalah potret si gadis..si gadis berasa sedikit kaget dan kagum terhadap lukisan itu..begitu indah..
Tanpa keraguan si gadis bertanyakan tentang lukisan tersebut 
“boleh saya tahu siapa pelukis potret ni?”
“owh..potret awak tu kan,,potret tu kawan saya ..maksud saya Adnan yang lukis”kata pelukis itu.
“Adnan..apakah dia Adnan yang aku kenali..ah tak mungkin,,Adnan dah lama pergi” bisik kecil hati si gadis.
“emm,mana Adnan?boleh sy jumpa dengan dia?”Tanya si gadis,hatinya terdetik untuk melihat pelukis potretnya itu.
“cik,Adnan baru je balik tadi..dari pagi dia kat sini.”jawab pelukis itu lagi.
“kalau macam tu saya nak beli lukisan ni,berapa harganya?”Tanya si gadis..dia telah jatuh hati pada seni halus itu..
“eh..eh..cik nak lukisan ni cik boleh ambik,,free..Adnan pesan gitu,katanya kalau pemilik wajah potret ni datang  dia bagi percuma” jawab pelukis sambil mngulungkan potret si gadis.
“bila encik Adnan ada kat sini?”Tanya si gadis lagi.
“tak payah la nak berencik dengan dia,geli bulu hidung ni dengor,,lusa dia ada,esok dia cuti”loyar buruk si pelukis bernama Kamal..yang merupakan kawan baik Adnan.
Bermula dari saat itu..hati si gadis yang telah terkunci rapat ..berbunga kembali..si gadis jatuh cinta pada hasil lukisan itu ..dan juga pelukisnya..setiap waktu yang terluang si gadis menatap potret itu..
Dengan harapan dia dapat berrjumpa dengan pelukis potret itu..
Seperti hari yang di janjikan,,si gadis yang ayu bertudung  bersama senyuman manis hadir
ke tempat di mana potretnya di pamerkan dengan bertujuan untuk melihat sang arjuna yang telah berjaya menambat hatinya kembali… Adnan..
“assalamualaikum..kamal.Adnan ada?”Tanya si gadis .
“eh.,awak hari tu kan..Adnan dapat sms dari adik dia,mak  dia masuk hospital ,.tu yang dia bergegas balik kampong..”jawab Kamal  ,pelukis yang Si gadis jumpa beberapa hari lepas.
Meskipun agak kecewa..si gadis masih lagi bertanya 
“boleh saya tahu kampung Adnan kat mana?”
“Dia balik Seberang Perai..”jawapan ringkas dari Kamal yang memberi impak besar kepada si Gadis.
Berderau hati si gadis ,,apakah ini hanya kebetulan atau dia adalah Adnan yang pernah mengecewakannya suatu ketika dahulu.
“awak,ni Adnan ada titipkan barang untuk awak,,”kata Kamal sambil menghulurkan  sekotak warna krayon.Si gadis begitu mngenali kotak krayon itu.tertera nama si gadis di situ.kotak krayon itu memang kepunyaannya..ternyata Adnan yang pernah mngecewakannya kembali meragut hatinya.terselit sehelai kertas kecil di kotak itu,.
“Terima kasih dan maafkan aku”-Adnan
Malam itu merupakan malam yang memberi seribu erti kepada si gadis..
Ketika sedang menonton buletin utama bersama keluarga ..wajah yang amat di kenalinya terpampang di kaca televisyen ..wajah Adnan..meskipun itu hanya wajah pada kad pengenalan dia amat mengenali wajah itu…wajah yang pernah mnyelamatkan nyawanya suatu ketika dahulu,wajah yang pernah hilang tanpa berita,,.wajah itu..wajah itu..mangsa yang terbunuh dalam kemalangan ngeri itu adalah Adnan..tangan yang suatu ketika dahulu pernah mencoret sebuah lukisan yang lantas mngembirakan hati seorang gadis telah hancur di gilis treler…Adnan yang selalu mengindahkan hati seorang gadis dengan gurau tawanya kini tiada lagi..tiada lagi senyuman Adnan..Adnan yang selalu memetik gitar akustiknya  bersama irama indah telah tiada.kehilangan Adnan pada pertamanya telah membuat hati si gadis tertutup…kehilangan keduanya membuat hati si gadis mati..bulan terang hilang nyawa tanpa bintang…
kini Adnan lenyap dari dunia buat selamanya..2 tahun pemergiannya.YA ALLAH..begitu cepat kau mengambil nyawanya…tanpa sempat si gadis bertemu dengannya..tanpa sempat Adnan bertemu ibunya..siapa sangka yang sihat akan pergi dahulu sebelum yang sakit..kini si gadis cuba melupakan kisah silam itu dengan membakar potret peninggalan arwah..

66 ,134 blogger sensasi komen:

syirah rasid said...

olohh. sedehh!! xpayahlaa bakar. huhu

suka ceta neh sesangatttt!

k.h.a.l.i.l.a said...

sedihh T_T

~Queen Q~ said...

sedih :(

SyuE said...

serious nak nanges bc.

muhamad hanif said...

Errr,


kenapa-kenapa..?




ok,dah komen. HAHAHAHAHHA

Anies Anessa said...

nice story..tulis seniri ker?suka suka

ORLANDO AHMAD said...

err nape nak dibakar? simpan aje la wat knangan

Cik Puan Zura said...

CEDIH... SOB...SOB...

MissViVio said...

sdih ah...:'(

Anak Wak Mail said...

adeh adnan..kenapa cepat sangat pergi..semoga roh adnan tenang..:)

SweetLikeWhat said...

kisah benar..?

Prince Halilintar said...

menarik cite ni wpon ending die sedih..kisah sebenar kan ni..hmm, cian kat gadis tu.

♥ cik_farah ♥ said...

sedeh! :(

kura said...

betul betul ke ni? :0

Alia Ramley said...

huhu.. sedihnya.. nice one..

vampire's lovex said...

pehhh asal mencengkam jiwa ni aihhhh..true story ke ???

L said...

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

dyanie said...

sedeyh......huhu

fadh leyanie said...

@syirah rasid
jangan sampai menitiskan air mata..
bakar potret sbb nak bakar memori lepas..:P

fadh leyanie said...

@k.h.a.l.i.l.a
sedih jugak :(

fadh leyanie said...

@~Queen Q~ sedih jugak :(

fadh leyanie said...

@SyuE
betul2 menghayati jalan cerita ni..

fadh leyanie said...

@muhamad hanif
kerana.....

fadh leyanie said...

@Anies Anessa
menulisnya dengan sendiri :P

fadh leyanie said...

@ORLANDO AHMAD
sebab watak gadis nak bakar memori lepas

fadh leyanie said...

@Cik Puan Zura
sobs tersedu..:)

fadh leyanie said...

@MissViVio
sedih jugak ...:(

fadh leyanie said...

@Anak Wak Mail
maut tidak mngira waktu...

fadh leyanie said...

@SweetLikeWhat
tidak,kisah ini muncul dalam khayalan saja :P

fadh leyanie said...

@Prince Halilintar
bukan prince,xtau la kalau citer ni mmg pnh terjadi.

fadh leyanie said...

@♥ cik_farah ♥
:(

fadh leyanie said...

@kura
bukan la kura..

fadh leyanie said...

@Alia Ramley
terima kasih :P

fadh leyanie said...

@L
dah terjah :)

fadh leyanie said...

@dyanie
hua...mmg sedih yanie :(

aleen aiden said...

oih2,ni da knape nih?haishhh

Nizam Ijam said...

sedih.. baca walaupun panjang... :(

ImaDean said...

nape nyedih sangat citer ni?? kisah benar ke?...hmmmm jangan nangsis...puasa ni...uwaaaaaa

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

tisu please....

gua dpt rasakan yg crite ni mcm betul je..

eh, betul ke cite ni?

zulhilmi.tempoyak said...

hmmm....xtau nk tulis ape..sbb xbeperasaan sgt ni..huuuuu

sifu im said...

turut sdih juga

fadh leyanie said...

@aleen aiden
oih2..ini kisah sedih..

fadh leyanie said...

@ImaDean
batal puasa nangis...hua..

fadh leyanie said...

@[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ
itu hanya perasaan lu..
alamak dah habis pulak tisu..

fadh leyanie said...

@zulhilmi.tempoyak
selalu sangat kntut,,sampai xde perasaan..haha

fadh leyanie said...

@sifu im
sobs ..:(

nazirafarahinomar said...

panjangnyeee :') . kite mmg fail baca cerita panjang2x nih. sorry ek.

HAZWAN17 said...

yang hidup pasti merasai mati..
yang hidup kena teruskan kehidupan

Aida Omar said...

aduiyai...awat mata nie berair..masuk habuk agaknya. uhuu..

best cite nie..

muhamad hanif said...

kerana.......?

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

perasaan gua je la ni.??.emo btul gua ni kan..malu btul..sembang bukan main gua lu gua lu..tp terlebih perasaan bile baca cite2 sedey..adoi..

btw, nice story..boleh buat cerkon...CERita KONtot

ZORA said...

menyayat hti sungguh...

syasyah_biscuits said...

sedeynya.. :)) sy singgah lawat kamu kembali..

Ihsan Arifin said...

tulis la cerpen ;)

fadh leyanie said...

@nazirafarahinomar
tidak mengapa :)

fadh leyanie said...

@HAZWAN17
sangat bermakna kata2 itu.

fadh leyanie said...

@Aida Omar
masuk habuk ka?pi duduk depan kipas :P

fadh leyanie said...

@muhamad hanif
kerana..tiada jawapan:)

fadh leyanie said...

@[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ
tak sangka kan..lu yg jiwa rock kapak
dapat mnghayati cerita gua yg terlebih emosi..kahkahkah..

fadh leyanie said...

@ZORA
mmg sayu hati ..

fadh leyanie said...

@syasyah_biscuits
terima kasih sudi mlwat :P

fadh leyanie said...

@Ihsan Arifin
sedang dalam proses :)

Umie Artoqiemie said...

T__T

faRHa@miSS Vio said...

cdeh la....

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

sedihnyerr baca... kalau moon ada kat tempat dia.. moon xkanb akar potret tu... akan simpan smpai bila2..

MerLe said...

sedihnye.. jgn la bakar... kenangan tu

JEJAK LU ORANG