Monday, August 15, 2011

TANPA RASA BERSALAH.RUMAH ANAK YATIM ITU DI ROBOHKAN UNTUK KELAB GOLF ! SADIS TAK ?



Assalamualaikum....masa buat presentation slide tadi,,aku terjumpa gambar kotak cincin kat atas warna itu menarik perhatian aku..berbalik kepada suatu kisah..perlu ke anda rasa bangga bila doa yang anda doakan selama ini di makbulkan Allah….aku tidak berasa bangga,,tapi aku berasa syukur  sangat2..alhamdulillah..
Aku tak sangka,,perkara yang betul tak di jangka oleh aku muncul sekelip mata..apakah perkara itu? Biarlah hanya aku dan Allah sahaja yang tahu..apa yang pasti..perkara itu membuatkan aku tersenyum , kehidupan aku ibarat watak di dalam sebuah novel..memang susah untuk aku percaya..yang fantasi itu menjadi realiti.Pernah kah kalian mengimpikan sesuatu..sebagai contoh,anda mengimpikan ingin memiliki sebuah rumah banglo 3 tingkat..
Tetapi anda tidak mendapat banglo 3 tingkat..sebaliknya mendapat sebuah istana besar..sungguh besar kuasa Allah..dia boleh memberikan kebahagiaan sekelip mata dan menariknya sekelip mata..
Ada satu lagi contoh..tapi ini contoh buruk..simpang malaikat 44..
Encik Kamarul seorang usahawan yang berjaya..mempunyai banyak harta,keluarga yang bahagia,kawan yang ramai..
Tetapi malangnya Encik Kamarul mengambil rasuah di dalam perniagaannya..dan hasil rasuah itu di beri pula kepada anak dan isterinya..
Suatu hari,Encik Kamarul mendapat jutaan ringgit daripada pelanggannya kerana telah meluluskan projek tapak pembinaan untuk pembinaan sebuah kelab Golf tetapi terpaksa merobohkan sebuah rumah anak yatim di tapak itu.tanpa rasa bersalah rumah anak yatim itu di robohkan..Sadis tak?
Anak-anak Encik Kamarul membesar dengan kesihatan yang baik,,tetapi malangnya..sikap mereka bukan seperti “Manusia”
Masalah sosial sering mempengaruhi anak-anak Encik  Kamarul..Encik Kamarul semakin Kaya dengan harta haramnya..lantas  menjadi semakin angkuh dan sombong..Encik Kamarul tidak lagi menjenguk ibu bapanya di kampung ..
Tiap hari ibunya berdoa agar Encik Kamarul pulang..ibunya sedih dengan sikap anaknya yang lupa asal-usul..
Perkara tak di jangka terjadi..Encik Kamarul telah tertipu oleh rakan kongsinya sendiri,,syarikatnya muflis dan dia jatuh miskin..kawan-kawannya yang selama ini bergelak tawa bersamanya juga hilang. oleh kerana keluarganya terbiasa dengan kehidupan mewah..
Isterinya tidak tahan lalu meminta cerai..dan seorang anaknya meninggal dunia akibat daripada pengambilan dadah berlebihan..kini Encik Kamarul tiada apa lagi..dia kembali ke pangkuan keluarganya..dan memohon taubat kepada Allah..

Moral of the story yang aku publish ni..ingatlah..harta dunia hanya sementara..bila-bila masa Allah boleh tarik..jauhilah sikap takbur kerana itu bukan sikap muslimin…carilah harta yang halal..


87 ,134 blogger sensasi komen:

muhamad hanif said...

tulah,


harta dan kekayaan tu tak kemana pun ;)

Anies Anessa said...

woo..tak suka la ada org perangai camni

HAZWAN17 said...

dunia adalah pinjaman sementara....

delarocha said...

harta kalau tak berkat tidak akan kemana...

cheqwa said...

nih citer betol ke tak??huhu,sadis sadis :'( nauzubillah :/

Bitter said...

betul tu..bila manusia rakus dengan wang ringgit..lupa kepada-Nya :(

nik lan nik mat said...

gud story..

Alia Ramley said...

nice entry..

ORLANDO AHMAD said...

daging yg tumbuh hasil dari mende2 haram menjadi faveret api neraka nak baham

SweetLikeWhat said...

harta tak boleh bawak ke mati pun..

syasyah_biscuits said...

sedeh bila jdk mcm ni

jaya jr said...

hmm,,pengajaran yang baik untuk renungan bulan Ramadhan..nice post btw =)

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

standart la..manusia mmg xpnh puas..lg2 kl jauh dgn tuhan..mmg akan lupe diri..

lu jmpa cincin bwh meja ke masa nk presentation?slmt btunang.ehh?????

Anak Wak Mail said...

ingat Allah tak kira masa susah atau senang..=)

L said...

betol tueee... urrrmm.. teruk betol..
sy syg awak?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/kasih-sayang.html

sifu im said...

giler jahat punye perangai

Prince Halilintar said...

yup, harta yg halal dan berkat tu sentiasa diredhai Allah.

aleen aiden said...

aku xnak ckp banyak,cuma nak cakap tahniah.ape pun ia,aku pasti ianye berita gembira utk kau.kalau x xkan bawak ke senyum pulak kan.heee

fadh leyanie said...

@muhamad hanif
akhirnya hilang di tiup angin.

fadh leyanie said...

@muhamad hanif
akhirnya hilang di tiup angin.

fadh leyanie said...

@Anies Anessa
manusia ni kalau dah tamakmmg jadi mcmtu.tak suka jugak .

fadh leyanie said...

@Anies Anessa
manusia ni kalau dah tamakmmg jadi mcmtu.tak suka jugak .

fadh leyanie said...

@Anies Anessa
manusia ni kalau dah tamakmmg jadi mcmtu.tak suka jugak .

ZORA said...

dunia semamngnye bgitu...

mr_ben said...

tu la namenye jiwa kos0ng

fadh leyanie said...

@HAZWAN17
oinjaman dunia yg tak kekal..

fadh leyanie said...

@delarocha
harta tak berkat yang akhirnya memakan diri sendiri..

fadh leyanie said...

@delarocha
harta tak berkat yang akhirnya memakan diri sendiri..

A Crack Mirror said...

sepatutnya menjadi tanggungjawab si isteri mengingatkan si suami...

kalau tak ada org mcm en kamarul pun susah juga..kita tidak akan belaar dari pengalaman dia..

yang baik jadikan sempadan, yang buruk dijadikan sempadan..

keep on writing.. i love this entry.

fadh leyanie said...

@cheqwa
based on true story,,cuma nama dan sedikit jln cerita tu yanie tukar ,,

fadh leyanie said...

@Bitter
sebab tu la kita selalu kne ingat kepada NYA tak kira waktu susah mahupn senang..

fadh leyanie said...

@nik lan nik mat
terima kasih penulis bukannya no 8

fadh leyanie said...

@nik lan nik mat
terima kasih penulis bukannya no 8

fadh leyanie said...

@Alia Ramley
terima kasih alia.

fadh leyanie said...

@ORLANDO AHMAD
ayat mmg superb,,kesian kat ank bini yg termakan hasil haram.

fadh leyanie said...

@SweetLikeWhat
harat bekalan akhirat tu yg penting,,^^

fadh leyanie said...

@syasyah_biscuits
terkenangkan nasib ank yatim tu..

fadh leyanie said...

@jaya jr
terima kasih..renung2kan..

fadh leyanie said...

@Anak Wak Mail
betul ank wak mail..yg penting jgn lupa bersyukur bila dah berjaya..:P

afiqazizan said...

rasa sedih kalau rumah anak yatim tu dirobohkan untuk kelab golf.

fadh leyanie said...

@L
mmg sadis..

fadh leyanie said...

@sifu im
manusia yg tiada hati perut mmg begitu

fadh leyanie said...

@Prince Halilintar
betul kata prince..harta macam tu la yg kita cari

fadh leyanie said...

@[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ
der..mmg untung la kalau gua jumpa cincin tu bawah meja..
bila masa pulak wa nak bertunang..lu yg nak brtunang,,slmt bertunang.

fadh leyanie said...

@aleen aiden
pasti ianya mngembirakan hati
kalau tak tiada maknanya mahu terukir senyuman..
:)

fadh leyanie said...

@ZORA
dunia akhir zaman zora..

fadh leyanie said...

@mr_ben
jiwa yg tiada pengisian agama..

fadh leyanie said...

@A Crack Mirror
betul tu..tapi malangnya si isteri turut tamak sampai lupa untuk mmperingati suaminya..
terima kasih ^^

fadh leyanie said...

@afiqazizan
padahal anak yatim lagi memerlukan tanah itu..

kura said...

haa betol kata pengomen tu! harta tak boleh bawa kemana ponggggggg.

Syuxer said...

yeah..:)..syuk setuju harta dunia bukan kekal..ianya menghantui kerna ia adalah salah satu dadah yang marabahaya andai harta itu dibina ngan cara yang haram....

orang yang perdajal nasib anak2 yatim memang manusia berwajahkan syaitan..pe tah lagi makan rasuah n bagi makan kat keluarga ngan hasil rasuh..memang lingkupla perjalanan hidup mereka..

bila ditimpa tragis yang menyayat barula teringat kat Allah s.w.t..mujur Allah s.w.t masih sayang kat dia..

kisah itu memang ada wujud kat dunia neh..watak, lokasi dan tarikh je membezakannya hehe

L said...

sy syg awak.?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/kasih-sayang.html

bunga said...

harta dunia semua dari-NYA..jadi xleh nak sambong2 kan..heee

senyumSOYA said...

betul2..harta bukan bley bawak ke kubur..beli tiket masok syurga.. nice sharing...

kesedaran tu penting kan? ^^"

miZz_nizZ said...

lg stu duuit xleh main2.jd drah dging..pnh tgk anak kntraktor jd pekak.mgkin kite kate mmg takdir,tp dr stu sdut disebabkn bapak die wt tender ali baba..anak sulung lak mnggal wktu kecik. mungkin smua tu kuasa Tuhan,tp kdg2 terdetik jugak jd semua tu coz duit xbape elok ni jd drh dging n trun ke ank2. sori tpnjng jela tulis=P

laskar pelangi said...

ish ishhhh! dasar manusia tak fikir akhirat.. dunia hanyalah duniawi jer.tak kekal abadi pon..

fadh leyanie said...

@kura
mmg pongg

fadh leyanie said...

@bunga
kalau sombong tuhan tarik balik harta tu..

fadh leyanie said...

@senyumSOYA
kesedaran mmg sangat penting dalam kehidupan harian,,:P

fadh leyanie said...

@miZz_nizZ
nice sharing ! betul..bila dah duit haram masuk dalam darah daging..susah nk dapat keberkatan..

fadh leyanie said...

@laskar pelangi
manusia yg angkuh selalu lupa daratan..akhirnya jadi macamtu

Run Away said...

nice...betul tu dear...;d

RinsyaRyc said...

singgah sini^^

RinsyaRyc said...

singgah sini^^

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

dunia hanyalah pinjaman sementara


:)

Afiqa Dayana said...

kejamnyee ..
Allah bagi balasan yg setimpal :)

milo said...

harta tak boleh janjikan ape2 pun selain kepuasan dunia yg sementara sahaja..huhu

Ct Aja said...

emm sedih betui penting diri sndiri cmni, tak berkat pon...

syasya said...

same2 kite saling mengingati =))

mr_right said...

wuhuu.. nice story lorh;)

http://hafizilmi.blogspot.com/2011/08/segmen-kibarkan-jalur-gemilang-di-blog.html

EjAt_mU89 said...

jln n follow cni

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

harta di dunia xkan kemana...

kalau sikap tamak dah menguasai diri.. hmm.. mmg habis laa...

ade2mama said...

apelgy?..
reunion la..
bt mogok depan toilet umah dye..uuhhuhu

cemomoi said...

kumpul banyak-banyak pon bukan bule layan semua, kereta sepuluh pon, hanya bole drive satu, satu. masak sepiuk pon bukan bole sumbat semua dalam perut... jadik kalu dah terlampau banyak harta sebenarnya tak k emana pon, kata ustaz yag dok ceramah time tarawikh

fadh leyanie said...

@Run Away
yes :)

fadh leyanie said...

@RinsyaRyc
jemput singgah lagi :P

fadh leyanie said...

@::ini belog saya . cinta hati saya::
tapi malangnya manusia lupa semua itu..

fadh leyanie said...

@Afiqa Dayana
itu baru balasan dunia..

fadh leyanie said...

@milo
betul tu milo..manusia tak pernah puas dengan apa yg ada.

fadh leyanie said...

@Ct Aja
sikap mmntingkan diri dsendiri yang akhirnya memakan diri sendiri.

fadh leyanie said...

@syasya
ingat..:)

fadh leyanie said...

@mr_right
story untuk dijadikan pengajaran

fadh leyanie said...

@EjAt_mU89
terima kasih ejat

fadh leyanie said...

@C.M.A @ CikMoonAdnan
tamak..mmg bhaya kalau dah kna penyakit ni

fadh leyanie said...

@ade2mama
tak perlu mogok2 dah..

fadh leyanie said...

@cemomoi
betul tu..buat apa semua tu..mmbazir..

cikida said...

yup,,agree sgt2...harta yg dkumpul tu duniawi je..`bekalan tok akhirat nnti bukan harta tu semua..tp amal yg soleh..sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna..

JEJAK LU ORANG