Sunday, January 20, 2013

KEUNIKAN KUCING DWI WARNA : FOBIA KUCING



Salam Alaykum semua,

bertemu lagi dalam episod kali ini. Aku pasti ramai di antara kita yang suka gila dengan kecomelan kucing tak kira lah hang tu lelaki atau perempuan. Menurut kajian Prof Fadhleyanie dari University British Island Semporna Pelik  Pak Hang katanya :

" mereka yang menyukai kucing ini adalah manusia yang penyayang manakala yang geli dan takut dengan kucing adalah mereka yang menjaga kebersihan atau mungkin pernah mengalami trauma atau fobia  angkara kucing dipanggil  Elphabaphobia  atau nama lain Elinophobia, Elurophobia, dan Gatophobia." *search google je pun




Ketakutan terhadap kucing boleh  terjadi dimana pesakit fobia kucing seolah-olah mendengar bunyi kucing, terlihat kucing di hadapan mata, terbayang kucing itu akan membuat serangan (cakaran percuma), terbayang akan jumpa kucing dalam situasi gelap, melihat gambar kucing di majalah, televisyen dan pesakit selalunya takut akan patung yang menyerupai kucing serta deria  mereka takut menyentuh bulu seakan bulu kucing. *awat lain macam ayat aku

Bagaimanakah cara rawatannya?





Sebenarnya terdapat banyak cara untuk mengubati pesakit yang mengalami fobia kucing . Selalunya rawatan dijalankan oleh ahli psikiatri, psikologis atau pakar terapi yang lain.
Pesakit akan mula diberi motivasi secara perlahan dan langkah seterusnya pesakit akan diberi latihan sentuhan terhadap pelbagai material jenis baldu,  mereka juga akan dibiasakan dengan permainan yang mempunyai karakter kucing dan akhirnya mereka akan mencuba untuk memelihara kucing. Insha Allah setiap fobia,penyakit ada penawarnya dengan adanya usaha dan ikhtiar dari manusia sendiri. 

Merantau di alam maya terjumpa pulak dengan foto-foto unik ni, memang unik..tapi wujud ke.












*Ada segelintir manusia yang fobia dengan eskalator dan lif, lagi rumit dari fobia kucing.
*Aku selalu terbayang jumpa hantu dalam gelap.Hentughostphobia

23 ,134 blogger sensasi komen:

najiah shaharain said...

aik?comeyyy....

Umie Naziera said...

fobia kucing tu boleh diterima lagii..ada yg fobia IKAN,ikan yg hidup,,errr pelik2..mkn ikan boleh pulak..klau pegi psr mmg dya xkan lalu dkt area jual ikan

the malay male said...

fobia kepada kucing yang suka berak dan kencing merata rata

NIA SI DRUMSTICK said...

wah..bgos2 leh share ng kwn kite..dia sangat2 gila takutkan kch..ntah pape.ahaha

HanaNabeeha said...

Err~ Hana kategori yg kedua. Bkn tak suka kucing. Tp cuma ada kisah disebaliknya + faktor kebersihan juga la. Sedih bila org yg minat kucing selalu sindir2 kita. Huhu

Syazana Zainn said...

dulu fobia teruk gak dgn kucing
siap menjerit2 bila kucing baru nak minta tumpang lalu :p


tp sekrg dah oke sikit.hihi
tp fobia tmpat tinggi tu mmg teruk gak
mesti rasa nak muntah -_-'

cweet pinky said...

eyh , memag pelik la pic kucing tuh , btw CP macam heran orang yang takut ngn kucing tuh , ape yang seramnya kucing nih , tapi tuh dlu la kan , setiap manusia nih laen2 , mana boleh nak pertikaikan , biasa la tuh , macam CP la , ade orang leyh bela harimau g , asal CP takleyh :P , hahahaha ~ kan berbeza CP ngn orang yang bela rimau tuh :P

ridoma said...

ingatkan dalam dialog tu, kucing tu ajak kawen...

aNiss :):) said...

aku fobia kucing kot !! haha

boni kacak said...

saya suka sangat2 kat kucing.. tapi saya alergik..memang itulah yang buat saya tak dapat nak bermanja dengan kucing lama2

Miss A said...

kucingg is cute <3 omgg, kucing bertopeng kah itu? :3 LOVE ITT, COMELLL

Suspek Utama said...

kena cat je kot muka kucing tu..hehe.
hm,, housemat + ofismate aku jenis fobia kucing..kalo p kedai makan, nk kena tlg halau kucing utk dorg..mmg x boleh nk dekat2 dgn kucing lnsung..jd sbelum dorg jerit 1 kedai, baik aku halaukn je kucing2 yg ada..hehehe

Lyeen De Syifa said...

lyeen adalah manusia yg fobia kucing..:(

MiSz fiFiEyQa said...

saya suka kucing tapi saya takmo bela...haha..selalu menumpang kasih kat kucing jiran je...
Hah saya pun ade phobia..phobia dgn mic..hahaha

Shiqin Sunshine said...

huhu...macam kena dye plak kucing tu..hihi...saya suka kucing tp rimas gak klu dia asek2 dtg umah mintak makan..hahaha.... salam maulidur rasul =)

pwincess Lov3y dOv3y said...

kucing mmg comey..tapi sy and family jarang2 leh dekat sbb alergik..hehehe..

Nadia Elena said...

perghh tudia taksedo bertopeng!
*cter sailormoon* =P

Leeza dayasari [santai leeza] said...

serius unik... hooo...

Cik Yaya said...

penh tgok kucing ni..
tp ttp comel je =)

Aida Omar said...

Prof Fadhleyanie dari University British Island Semporna Pelik Pak Hang eh? hahaha... ramai jugak yang fobia dengan kucing nie tapi tak lah sampai tengok patung pun takut.. dasyat dah tu fobianya. Info terbaik jugak nie aida yang tak tahu terus tahu ha.. :)

Nurulee said...

Ya Ya. Saya fobia kucing. Ahaaaa.

nabByla said...

aighoo.. seyes ke warna kucing camnie?? awesome gile. hehe.. :)

Arham Md Ali said...

Am takdela suka kucing tapi takla fobia dengan binatang ni.

Tapi haha, ingat kucing yang 2 colour tu pakai mask ke apa tadi - nampak unik.

JEJAK LU ORANG