Saturday, March 30, 2013

TU..ISTERI DIA TU ANAK MURID DIA


ala-ala cenggini la rambutnya

Waktu: Cacamarba
Tema: Realiti dari kenangan
 
 
        Masa tu malam sekitar pukul 10 malam selepas solat Isyak.Tiada bunyi lagu berkumandang dari Sinar FM. Bapak aku merehatkan minda sambil menghembuskan asap rokok di hadapan laman rumah menghadap bukit, manakala kami anak beranak termasuk opah, mak dan adik beradik lain di dalam rumah.
Seperti biasa malam itu tenang. Tiba-tiba mak aku rasa tak sedap hati setelah melihat bapak aku bersama seorang lelaki berambut panjang di hadapan pagar rumah. Entah apa dan kenapa tak tahu. 

 "lelaki itu nak mintak duit untuk beli dadah?"

        Lelaki itu hadir bersama basikal. Mak aku fikir lelaki itu penagih dadah rupanya tanggapan itu salah.
Kata bapak aku, itu sahabat lama dia sewaktu bersekolah dulu. Kiranya berpuluh tahun tak jumpa.Tajam sunggguh pandangan dan memori lelaki itu. Dia masih mengenali bapak aku meskipun cahaya samar-samar gelap.
Aku tanya, "kenapa rambut dia macam tu abah?"

“Rock OO!!!” 

Bapak aku kata, dia memang begitu semenjak dulu lagi. Gila sikit orangnya tapi normal. Pergi sekolah nama je pakai uniform tapi style rock kapak tu masih ada..dan dia sampai sekarang masih tak kahwin lagi, nak masuk 50 tahun dah umurnya. Bujang terlajak.

        Kemudian bapak aku bukak cerita lagi tentang seorang kawan sekampung, pun masih tidak berkahwin lagi. Bapak aku kata dia tak mahu kahwin. Kawan dia yang ini pandai melukis, pandai melakar potret wajah,orang seni.Tapi tak mahu kahwin.*aku rasa cinta pertama dia kena kawin paksa ikut pilihan keluarga


foto hiasan
Sedang berbual dengan opah, opah pulak bukak cerita dan aku pasang telinga. Perbualan antara mak dan anak itu aku dengar. Aku jadi orang bisu tapi tak pekak tuli. Kata opah

"Li ingat tak kawan Li yang nama Ravi (aku kurang pasti,namanya kurang jelas), rumah mak dia terbakar, sekarang mak dia ambil upah memasak dekat Restoran"-opah

"oh dia tu, ingat. Mana dia sekarang?"-abah

"entah, dia tak tinggal sekali dengan mak dia"-opah


        Pagi esoknya, kami sekeluarga bersarapan di sebuah kafe yang ada menyediakan sajian roti canai. Sedang rancak makan, tiba-tiba bapak aku aku disapa seorang lelaki seusianya juga. Lelaki itu bersama isterinya. Aku fikir, mungkin ini kawan sekolah bapak aku jugak.
Tekaan aku betul. Lelaki itu tampak biasa. Rupanya dia seorang yang dihormati, pengetua di salah sebuah sekolah menengah di Perak. Bapak aku bukak cerita lagi, 

“ tu..isteri dia tu anak murid dia” 

dia kenal dengan isteri dia semasa isteri dia di tingkatan 6.
Tiba-tiba datang si tukang amik order, dicapainya kertas bill atas meja.Kami sekeluarga pelik.Tak habis makan lagi,tak bayar lagi tapi bill dah disambar.
Rupanya, pengetua sekolah belanja kami makan.






22 ,134 blogger sensasi komen:

Syazana Zainn said...

bapak mengimbau nostalgia lama

:D

Mieza Jhaa K said...

Boleh bayangkan suasananya...pandai awak bercerita.. ramai jgk lelaki yg sy jmpa blum kawin lagi..umur dh lanjut..i donno why..

penaberkala said...

uish, umur 50 belum kawin lagi
nk kawen cepat-cepat la camtu, haha
takut terlajak jugak

aienzunnur said...

erm.. ter...tersenyum?

Chlyse Rut said...

Part 4 - http://mylifesweetdairy.blogspot.com/2013_03_01_archive.html

Part 3 - http://mylifesweetdairy.blogspot.com/2013/03/sabahan-belieber-part-3.html

Part 2 - http://mylifesweetdairy.blogspot.com/2013/02/sabahan-belieber-part-2.html

Part 1 - http://mylifesweetdairy.blogspot.com/2012/12/justin-and-belieber.html

If you have any spare time, can you read my fiction ? about a Sabahan belieber and Justin who met in a concert :) I really appreciate it!

the malay male said...

untunglah orang tua dapat kawen anak dara muda... huhu

fadh leyanie said...

@the malay male masa pengetua tu kawin dgn bini dia, pengetua tu xtua sgt.ahaha

Situs Top Info said...

Kunjungan perdana.. semoga menjadi awal perkenalan yang baik..salam kenal dan sukses terus.

Anonymous said...

They do not insert secret or additional advertising in our material.

It's almost always easy to make a joke about the way a cat ends up lying down or sitting. Many people prefer the link baiting to increasing the profit in the online marketing field.

my web site :: funny pictures and videos

Anonymous said...

Simply desire to say your article is as amazing.

The clarity in your post is simply great and i can assume you are an expert on this
subject. Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post.
Thanks a million and please carry on the rewarding work.


my web page click the following article

Marcella said...

oh..isteri dia,anak murid dia..oh....

hehehe..

penjajah minda said...

saya pun masih belum bernikah.hehe

ridoma said...

mana tak lanjutnya usia dia..ate udah nunggu lampu hijau lame benor..

fadh leyanie said...

@ridoma
amboi yeop speaking usop wilcha laguange plk skng ni ~

semutsengal said...

eh, kau kawen lah dgn dia. untung !!

E'in said...

dulu abah ein pun penah bela rambut panjang... hehehe

FarhanahAdzlan said...

klau saya skali dah panggil cikgu maybe slamanya panggil cikgu kott..

boni kacak said...

wah.. bestnya dapat bini muda..hehehe

Harith Iskandar said...

wahhh pengetua dapat anak murid tu...hishhh jodoh kan...
tp mmg rezeki la makan ade org belanja :) Alhamdulillah :)

zulhilmi tempoyak said...

hmmm... nmpk kan.. hidup ni penoh cobaan...

cobaan nak dapatkan pasangan.. :)

tirahzairi said...

bujang...hihi

NIA SI DRUMSTICK said...

boleh nuat novel la fadh..ade bakat.heheh

JEJAK LU ORANG