Thursday, October 6, 2011

"ZAMAN SEKARANG NAK MENINGGAL PUN PAKAI BANYAK DUIT.nak bayar upah penggali kubur,,nak bayar tanah kubur,nak bayar pengangkutan van jenazah,kain kapan,kapur barus,..semuanya pakai duit.."



.................ke tangan aku tiada kekuatan untuk tutup paip air dengan sempurna...............
Assalamulaikum...mari engkau renung-renungkan...
Pernah suatu ketika mama aku pesan kepada aku..kita kena selalu berwaspada setiap masa..kita kena beringat sebelum kena...kita kena sediakan payung sebelum hujan..
mencegah lebih baik daripada mengubati...
Aku selalu ingat nasihat itu..
Pernah suatu ketika.."zaman sekarang nak meninggal pun pakai banyak duit..nak bayar upah penggali kubur,,nak bayar tanah kubur,nak bayar pengangkutan van jenazah,kain kapan,kapur barus,..semuanya pakai duit.."
betul tak? kalau aku salah sila tegur...
dan kalau si Arwah tak habis bayar hutang..pihak keluarga wajib langsaikannya..
bagaimana kalau pihak keluarga tak ambil tahu??...renung-renungkan lah...
kesimpulannya..kita kena beringat..begitu jugak dengan situasi aku ni...


PENGHARGAAN : ini kisah lepas..ya..ramai antara kita semua
 tidak tahu menghargai,bila dah kehilangan baru terasa pemergiaan..contohnya aku selalu buat pembaziran air di kampus aku dulu..aku kadang-kadang tak tutup paip air dan biarkan air melimpah ruah...*ok..itu aku tipu
aku cuma tidak tutup paip air dengan betul,lantas membuatkan air setitik demi setitik jatuh dan berguguran diatas lantai..bukankah itu suatu pembaziran..
bila dah sistem paip kat tempat aku mengalami masalah..sehingga tiada satu titisan air....barulah aku....
mengeluh...mana nak cari air ni..hah..lagi-lagi kalau waktu sakit perut datang...*gulp ..manalah aku nak cari air...
oleh itu hargailah setiap benda yang kita ada...

94 ,134 blogger sensasi komen:

delarocha said...

hargai selagi ada

Prince Halilintar said...

setuju tu..jgn membazir..dan perlu pandai merancang kewangan kite utk mase depan jgk..

khairul akmal bin azman said...

tgh mude2 ni cari keje n kumpul duit byk2..
xdela..
bile tua nyusahkan anak2 lak.

farmys said...

betul3.. nak g toilet pun nak duit..

50sen.. hhehe..

emy zulaiha said...

hargailah gaji sebelom die habes hujung bulan.ahahhaa :)

e.l.i.z.@ said...

skang semua mata duitan huhu

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

hargailah apa adanya :)

O'gosh said...

Betul..betul..betul...

Wahidah said...

berjimat cermat..elakkn pembaziran

Teacher Koko said...

terpedaye dgn number comment kamu..haha..back to ur post, mmg benar, sehingga nafas terakhir juga perlu duit..just like the quote, Life's needs money but now we cn make a new quote, Life & Death needs money..

ZORA said...

hargai ape yg kita ade,..:)

ORLANDO AHMAD said...

nak kencing pown kena bayar

p!q4h b@guss said...

huyoooo..kalo sakit prot time2 tu yg tiada tahannya memang...... erhhhh haha

Tasha said...

conserved energy! heee

Fazreen Misbae said...

betul tu..kena beringat sblm kena.. :)

Run Away said...

sume nak guna duit..

tnZackJ said...

membazir kwn setan..

SweetLikeWhat said...

betul-betul..beringat sebelum kena :)

dhiera said...

setuju..sekarang ni semua ye perlu duit~
aip, tgn tu. cuba tutp paip air habis~

budak penjara said...

jangkaan 1 hari nnti manusia tidak lagi berperang merebut minyak..sebaliknya berebut air

Syuxer said...

manusia sememangnya camtuh..nikmat dikurniakan kadang2 dibazirkan..bila kehilangan ia,baru mengerti betapa pentingnya ia..

kematian sememangnya kena ada bayar itu ini,itu pentingnya kat kampung saya mengadakan satu badan khairat kematian untuk menguruskan kematian dari bayar kereta jenazah,upah itu ini sampai duit sumbangan untuk meringankan keluarga si arwah pun ada..

kenala tulis wasiat bagitau kita ada hutang sana-sini..bagi kat orang yang kita percayai hehe

shalina said...

setujuuuu :D

muhammad amin aris said...

beringat sebelum terlepas..

abadi romeo said...

tapi jangan lah sampai tahap kedekut pula..

RoslanPutra said...

sama sama beringat

afiqazizan said...

kita kena hargai sesuatu benda itu dan kena berjimat sentiasa..:)

Anies Anessa said...

nak buat mcm mana..dah bnyak barang naik

aQimie Ceplos said...

hahah!
igtkan cerita pasal org mati la kan.
baru nak standby tisu. ehehe..
nice enrty weh :D

dyanie said...

stujuuu!!
salu mnusia ble ada dye xhargai
ble xda bru nak hrgai...
konklusi jgn mbazir huuhuhuhu

Cik tikah said...

dlm hidup nie semua guna duit kan..

Qutiq Ishanee said...

yeahhh, bnyk kan membazir !

lynda salim said...

thats why money is seriously wanted . nak mati pun masih perlukan duit. simpanlah harta sebanyak mungkin supaya di akhir kehidupanmu tidak menyusahkan orang sekeliling .. subhanallah..

nik lan nik mat said...

sbnrnye, kita yg kene tolong keluarga simati tu..zaman skrg x, keluarga tu la yg sediakan kita mknn padahal mereka sedang bersedih..ni yg perlu kita lebih renungkan..kehidupan fasa kelima kita skrg ni

cik sakdi said...

ye la,,, kte takot gak kalu ada hutang yang kite terlupa walaupon seposen. :(

Ekmi Rabat said...

betul tu, kita kena selalu menghargai sesuatu sementara masih ada

My Latest Entry: Saya akan cuba buat surat sokongan. @_@

Jer ... said...

hargailah air :)

Iwanski said...

betul...betul..betul... dan juge sentiasa bergaul, ramah mesra dan mengikat tali sillaturahim sesama masyarakat setempat.. esok2, mereka juge yang uruskan jenazah kita... =)

anitaare said...

walau ada duit banyak pun tapi tak tahu hidup bermasyarakat pun tak guna gak..esok kalu mati siapa yg nak menguruskan kita??

anitaare said...

walau ada duit banyak pun tapi tak tahu hidup bermasyarakat pun tak guna gak..esok kalu mati siapa yg nak menguruskan kita??

TwIstiEs*meSti Mau* said...

buang kat sungai je,...jimat,..haha

kpah k-poh said...

semuanya duit skrg ni dik...sehinggalah dikambus tanah..tak jugak selesai..nak kira hutang2 yg ada..harta yg ada..wasiat yg ada...

MiSz fiFiEyQa said...

jangan sudah terhantuk baru nak tengadah...err..betul tak??hehe...jom kita berjimat dari sekarang!!

schaze zainn said...

yup memang betul
nak mati skrg pun nak gune duit banyak
kain kapan pun mahal jugak.adeh.
so sebelum mati mmg kene ade simpanan.
nnt tak la susahkan org lain.

Nafisah Ruslan said...

lebih rela tiada letrik dari tiada air.. grr
susah gile nak beristinjak!

Tentang Kita said...

betul, sokong ngan pendapat kwn2...kos perbelanjaan utk uruskan jenazah amat mahal...x kira lagi nak wat majlis tahlil, memmandangkan ini berkaitan ngan soal agama kan apalah sangat soal duit tu bkn di bawa ke mana pun

aleen aiden said...

yup,selalunya macam tulah.bila dah tiada baru terasa kehilangannya tu.hu3

DAUD said...

sediakan lah tisu jamban sebelum berak. haha

fadh leyanie said...

@delarocha
penghargaan penting

fadh leyanie said...

@Prince Halilintar
kna menabung dari sekarang..

fadh leyanie said...

@khairul akmal bin azman
wah khairul mmg berpikiran jauh.betul tu.

fadh leyanie said...

@farmys
mahai woo 5 kupang,tandas bukan bersih sangat pon:)

fadh leyanie said...

@emy zulaiha
ya..itu jugak btul,jangan berjoli sakan dgn duit gaji diawal bulan.kih3

fadh leyanie said...

@e.l.i.z.@
dimana ada duit disitu ada manusia :)

fadh leyanie said...

@::ini belog saya . cinta hati saya::
yes u r right !

fadh leyanie said...

@O'gosh
eyh upin ipin :)

fadh leyanie said...

@Wahidah
itu yg slalu mak pesan tiap2 hari

fadh leyanie said...

@Teacher Koko
ya..terciptaanya quote baru..kematian kehidupan memerlukan duit$$$

fadh leyanie said...

@ZORA
betul tu zora:)

fadh leyanie said...

@ORLANDO AHMAD
nak kencing free kat tepi jalan kah3

fadh leyanie said...

@p!q4h b@guss
erhh air tak da ! help me..T_T

fadh leyanie said...

@Tasha
whoaa :)

fadh leyanie said...

@Fazreen Misbae
jom sama2 ingatkan..^^

fadh leyanie said...

@Run Away
melangkah kaki keluar rumah je..duit..

fadh leyanie said...

@tnZackJ
setan suka org mmbazir..

fadh leyanie said...

@SweetLikeWhat
tapi kadang2 lupa jugak..

fadh leyanie said...

@dhiera
tangan sy tiada kekuatan ..kih3

fadh leyanie said...

@budak penjara
jangkaan yg sangat bagus !

fadh leyanie said...

@Syuxer
khairat kematian mmg ada..tapi kadang2 duit itu juga tidak mncukupi untuk menampung kos jenazah yg agak ramai..

fadh leyanie said...

@shalina
:P good

fadh leyanie said...

@muhammad amin aris
pastikan jangan terlepas..

fadh leyanie said...

@abadi romeo
oppp..itu adalah dilarang..

fadh leyanie said...

@RoslanPutra
beringat sebelum tertimpa

fadh leyanie said...

@afiqazizan
macam iklan jimat letrik..kih3

fadh leyanie said...

@Anies Anessa
barang naik pun satu hal jugak..semuanya kerana minyak

fadh leyanie said...

@aQimie Ceplos
thank you weyh ..pape pon standby je tisu tu:P

fadh leyanie said...

@dyanie
manusia oh manusia mmg begitu

fadh leyanie said...

@Cik tikah
xde duit tak leh hidup..hu..

fadh leyanie said...

@Qutiq Ishanee
hua..berdosa tu..:)

fadh leyanie said...

@lynda salim
betul dan tepat ! harta tu sangat penting untuk disimpan untuk mnguruskan akhir kehidupan kita

fadh leyanie said...

@nik lan nik mat
btol lan,,rasanya itu adat untuk melayan tetamu tak kiralah mereka bersedih mahupun gembira.

fadh leyanie said...

@cik sakdi
kalau sposen tu kira halal la..:)

fadh leyanie said...

@Ekmi Rabat
oleh itu say no to pembaziran

fadh leyanie said...

@Jer ...
setiap benda sekeliling kita kna hargai:)

fadh leyanie said...

@Iwanski
sangat bernas! tak guna jugak ada duit tapi hubungan dgn jiran haprak..

fadh leyanie said...

@TwIstiEs*meSti Mau*
eyh ..itu kira kes pembunuhan haha

fadh leyanie said...

@kpah k-poh
betul tu kak..sy sangat setuju:)

fadh leyanie said...

@MiSz fiFiEyQa
ok la tu..cam karam singh walia dah..kih4

fadh leyanie said...

@schaze zainn
adeh..harga kain pon dah mahal skng ni

fadh leyanie said...

@Nafisah Ruslan
tak da letrik bole pakai lilin..tak da air..mmg susah woo..

fadh leyanie said...

@Tentang Kita
kalau majlis tahlil knakan duit..ish3..

fadh leyanie said...

@aleen aiden
bila ada kat depan mata kita mempersiakan

fadh leyanie said...

@DAUD
macam biasa buat je..kah3

NaRuFiQ said...

hargai , hargai dan terus hargai

fadh leyanie said...

@NaRuFiQ
penghargaan demi penghargaan tu penting

JEJAK LU ORANG