Friday, June 15, 2012

↔ LUMRAH PENGEMIS DUNIA ↔

ITU GEMBEL
TAKKAN GEMBEL ITU AKU PERSETANKAN
MEREKA JUGA MANUSIA
AKU JUGA PERNAH MENGEMIS 
DAHULU DENGAN MAK AKU
"MA,NAK 20 SEN NAK BELI APOLLO,"
 SELAGI TAK DAPAT
SELAGI ITU AKU MEMINTA-MINTA
APA AKU KISAH
 WAKTU iTU AKAL AKU SING..SING..
SINGKAT.


 jalan menapak 


Tap..tap..tap

Meliar mata pandang
Setiap kotak pandangan 
Terbit seribu satu rasa
Langkah.langkah.langkah
Setiap langkah itu
Bagi pemerhati rasa hiba

Setapak bertapak menapak ke tanah bumi
Setitik menitik rembesan mutiara mengalir di pipi
Angkara hiba kuasai diri
Sang pengemis dipandang serong 
Mengemis bersama si anak kecil 
Dikendong kendongan berkain batik
Di setiap laluan penjuru lorong
Menagih simpati dari yang berharta
Mereka meminta-minta
Apalah nasib si anak kendongan
Mengikut langkah ibunya
Mengemis dan terus mengemis menadah mangkuk berupa tempurung
Yang diguyur gerimis dan terik mentari di siang nan terang
Merdekakanlah dirimu wahai pengemis 
Jangan kau terus menadah
Gusar kau akan diludah.


#teringat kepada gelandangan di Masjid Jamek,Kuala Lumpur. 6 orang pengemis yang mengemis di sekitar Sogo,Jalan TAR.Tak bagi duit kasihan..bagi duit sindiket ketawa.salah aku atau salah siapa.

31 ,134 blogger sensasi komen:

Umie Naziera said...

best entry :)

asfira aminuddin said...

i pun kesian pada peminta sedekah lebih lebih lagi yang budak kecik. tapi sejak bnyak sgt kes sindiket ni, i malas kasi. sbb kena tipu kan.

Ujie said...

Mmg serba salah kan..sbb kita yakin tu sume sindiket. Kalau betul, tak mungkin bwk bdk kecik utk tarik simpati.

Tapi saya jarang sgt bg..sbb takmo bg kt sindiket. Saya cari tmpt yg diyakini sampai pd yg memerlukan.

pok amai-amai said...

Cool.

Susah hendak kata. Rasanya, yang jembel di Malaysia hanya mereka yang tegar malas. Dan jembel yang bergelandangan dan mengemis duit demi kehidupan adalah mereka yang belayar jauh untuk mencuba nasib di negara orang.

Aishah Jahirah said...

kita kesian tp sekarang mmg banyak sindiket.last2 duit tu bukan depa yg dpt sindiket yg dpt.

semutsengal said...

hai. boleh kenal ?


kahkahkah, dah dgree belum ?

lelamaisara said...

tgok kesihan kan...tp takut pulak kite kena tipu....sendiket banyak sekarang....

aReLaN said...

memang kesian.tapi hulur jela.yang penting niat kita ikhlas.selebihnya biar DIA tentukan

~MiZz Atie ZieYa~ said...

klu kita hulur..depa tak berubah.. tapi kekadang..hulur jgk..sebab... niat menambah pahala

Cik Lia Lomi said...

sedih juga kadang tengok mereka-mereka yang mengemis tu... Tak tahu nak salahkan siapa..

afiqazizan said...

Memang sedih dan simpati kepada mereka yang mengemis di tepi jalan..tapi fiq lebih berhati-hati sekarang ni bila nak bersedekah..takut psl kes sindiket2.

Nur Aischa said...

tula kan.. sedih dan kesian tgk mereka ni :( kita kena bersyukur dgn apa adanya kita sekarang..

nice entri kak koshikuyanie <3

Nur Aischa said...

tula kan.. sedih dan kesian tgk mereka ni :( kita kena bersyukur dgn apa adanya kita sekarang..

nice entri kak koshikuyanie <3

Aida Omar said...

bestnye ayat fadh.. nasib negara kita nie ada yang membantu golongan pengemis nie.. sepatutnya pengemis nie boleh cari kerja sebenarnya.. bergantung pada usaha juga. tula bila diberi ada dalang pula yang senyum. Moga warga gelendangan ini baik2 saja.

onie said...

tulah,kalau tak dibagi kasihan,kalau dibagi pasti sindiket tertawakan :'(

♥e'in♥ said...

sedih tgk bdk kecik tu.. :(

Kotak Mancis said...

terlalu banyak pengemis sekarang nie... kekadang kita kena tengok juga rupa fizikal... yang tubuh badan sihat xda cacat celanya pon nak mngemis juga... tu namanya malas kerja... tapi klu yang dah terbukti kekurangannya... xsalah kita menghulur... :)

penjajah minda said...

mak aku ada cakap, bagi je dengan niat sedekah.kalaupun duit tue jatuh dalam tangan sindiket, tue urusan mereka dengan tuhan.

cik golek...... said...

the best entry.. :')

O CIKTEDDY said...

kalo rase nk bg,bagi je kerna Allah..yg lain berserah sajalah ^^

Nurulee said...

Hmm. sedihnya tengok. kita tolong je lah apa yg kita mampu, doakan yg terbaik untuk diorang =D

http://thenurulee.blogspot.com/2012/06/my-birthday-on-this-year.html

Syazana Zainn said...

betul tu kadang-kadang rasa serba salah

nak bg duit, nnt bukan deme yg dapat

agen dorg gak yg amek

jalan mudah, bagi dorg makan jek

kenyang pun kenyang kan :D

MulutPayau said...

kalau tengok memang kesiankan..tapi bnyak sindiket skrang ni..serba salah jugak...

alif haris said...

kdg2 .. mereka itu bukan orang sini.. smpai malaysia rupanya kene sindiket minta sedekah.. sedih pedih.. uhuhu

fadh leyanie said...

@semutsengal
hai anep,dah habis phd pon.

fadh leyanie said...

@Nur Aischa
terima kasih adik Aischa :)

fadh leyanie said...

@Aida Omar
untuk gelandangan siap ada rumah sementara buat mereka :P

fadh leyanie said...

@Kotak Mancis
tapi yg sadis,ada juga yg berpura cacat.

fadh leyanie said...

@Syazana Zainn
whoa..cadangan bernas tu :P

fadh leyanie said...

@alif haris
kesian,ada yg tertipu sampai kne jadi GRO.

P#eoniX said...

kene pandai tengok keadaan gak...bagik haku kalau dah kesian sangat bagi jer makanan...atleast dorang mesti makan...hehhehe

JEJAK LU ORANG