Monday, June 18, 2012

↔PERCATURAN SEBELUM KE TALI GANTUNG↔


Duduklah kau termenung
Menunggu waktu untuk digantung
Dibalik tirai besi karat
Kau menangis?
Siapa suruh kau membunuh
Jangan kau salahkan takdir Tuhan
Kau tiada iman
Kau bengis
Kau pemarah
Kau durjana
Kau jahil
Kau jahat
Kau keji
Kau selayaknya dicaci-maki
Kau selayaknya diludah
Aku tak pandang kau
Kau kejam.

Apa kau pernah sujud menghadapNYA
Kau pernah sujud?
Kau pernah berwuduk?
Kau percaya pada Tuhan?
Kau tak pernah.tak pernah
Sekali lagi
Kau menangis.

Aku tanya kau
kenapa kau menangis?
Jawab kau,aku takut,aku takut
Aku takut Tuhan.

Syukur,kau masih ada rasa takut dalam sisa nafas terakhir.Takut pada Tuhan.Aku hulurkan ini pada kau.

Ini sejadah
Tikar Islam
Tempat kita sujud
Menghadap kiblat
Kadang menjadi tempat
kita termenung
Apakah sudah cukup bekalan kita?

Ini sejadah
Apa itu sejadah
Macam karpet
Gebu dan lembut
Tapi ada kubah
Apa itu kubah
Seperti bawang
Apakah ia untuk mengalas kaki?

KAU JAHIL.

42 ,134 blogger sensasi komen:

izzahdegreat said...

sangat mendalam ertinya...terima kasih :)

♥e'in♥ said...

hanya mampu menangis, dekatkan diri ngan Allah pd saat2 akhir mcm tu.. seram!

delarocha said...

buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat

msredcheesecake said...

JGN BENCI DIA, BENCILAH KESALAHAN DIA.... SELAGI BOLEH BANTU KITA BANTU DIA

Aida Omar said...

Alhamdulillah aku tidak sejahil itu masih mengingatinya setiap detik..

Kotak Mancis said...

:) disebalik tirai besi... tah macam mana perasaan orang2 yang dah mmg pasti hari kematian dia kan... wallahualam... seram sejuk... mintak dijauhkan

Umie Naziera said...

sgt mendalam,seyes pandai org yg buat nyh..andakah pnciptanya???

Kesuma Angsana said...

mmg terkedu sekejap.. nice one! slm kenal n dah follow u 2178

Anonymous said...

org yg berpura2 hodoh,ko dah kembali mencoret,baru aku perasan.
-skapov skazen

cweet pinky said...

menarik :)

Nur Aischa said...

sgt puitis dan mendalam ayat ayat tu semua.. hmm. akak kea yg buat semua puisi ni ?? :DD

cendol said...

seram membace nye tapi sgt bermakna

~MiZz Atie ZieYa~ said...

ngeri jgk baca..seram bulu roma

aReLaN said...

wuuuuu.....spe la ke tali gantung tu

ms teyn teyn said...

sgt mendalam .. ade rasa sesuatu waktu membacanya. sama2 lah kite dekat dgn Tuhan dgn cara ikhlas ;)

HAdira Kifly said...

ada sesuatu yg buat aku menopang dagu di bawah bintang tinggi...

IntaNBerliaN said...

penegertian yg sgt mndalam..

syafiqakarim said...

seharusnya sentiasa beringat waktu susah dan senang

Edy Fee said...

scary masuk blog ni./.sgt gothic..hahaha
hurmmm
topik enrty sgt serius.heeh

asfira aminuddin said...

takut! kalo tamau melalu benda bend atu, kena lah bwat baik selalu. jgn bwat jahat kat org lain kan.

nurkaloi said...

jom same2 nyanyi...ingat 5 perkara seblum 5 perkara...heheh ^__^

Ujie said...

Takdir tak bersalah..krn ada takdir yg berlaku hasil tgn2 kita sendiri.

Mawar berduri said...

seadahkasih dtg menghulurkan sekuntum mawar sbgai penyeri hati

Nurulee said...

Beringat-ingat dahulu. Nice =)

http://thenurulee.blogspot.com/2012/06/mid-year-exam-result.html

tirahzairi said...

seram la plak...hihihi

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

mudah2an dia sempt bertaubat..huhu..follow sni..jom singgah blog sy;)

Aishah Jahirah said...

muhasabah diri...jangan jadi jahil seperti tu...

Ati Masrif said...

salam,

puitis sekali ...

cik epal said...

mendalam sgt maksod ayat2 niee.. terasa sebak bila bacaa.. :'(

buatbest said...

fuuhhh~ seram..huhu

Syazana Zainn said...

nak lalu depan penjara pon dah seram -,-'

sangat mendalam maksud tulisan kali ni

Botak said...

garu² kepala jap.,
susah nak faham.. :P

chemija said...

huh!! sangt mendalam maknanya

gr@wn said...

ada sedikit terasa. Ya, aku makin tenggelam. Ntah kenapa. harap ada tangan yang dihulurkan kat aku.

Marcella said...

wow fadh..

lu da maju.. mendalam maknanya..

semoga insan itu disinari cahaya keinsafan :)

fadh leyanie said...

@Umie Naziera
ya umie,sy lah orgnya,^^,

fadh leyanie said...

@Nur Aischa
akak buat utk mgisi masa lapang.:)

fadh leyanie said...

@aReLaN
banduan terakhir ^^

fadh leyanie said...

@asfira aminuddin
yeap,betul sis :)

fadh leyanie said...

@gr@wn
kau kena beli pelampung dan safety jacket ^^

fadh leyanie said...

@Marcella
majulah kita semua,,eceh!

Picoz Shupalula. said...

terasa emo pulak baca entry ni. huk hukk...

JEJAK LU ORANG