Saturday, November 1, 2014

Pengkid dan Lelaki Alim

💋 Ni Al kisahnya. Tadi aku ke satu tempat.Naik LRT. Time pegi aku duduk. Waktu balik aku berdiri. Di tiang tengah. Maklum la.. Waktu aku balik tadi orang2 office pun balik jugak. Maka nya aku berdiri. Tiada pilihan lain. Aku kena berdiri. Berdiri aku menghadap seorang jejaka. Dia pakai kurta. Sampai di satu stesen. Masuk pula 2 orang lelaki berdiri di tepi pintu. Seorang berjubah berkopiah putih dan seorang lagi berbaju melayu. Berbalik kepada kisah lelaki berbaju kurta. Di sebelah dia. Ada seorang wanita sedikit gempal berbaju kurung. Aku syak wanita ni adik dia atau jiran dia. Mereka rapat. Macam adik dan abang. Sampai di satu stesen. Telinga aku tertangkap dengan pertanyaan lelaki berkopiah. "Dia lelaki ke perempuan?" Kalau ada nasik goreng dlm kunyahan aku boleh tersembuq. Sumpah. Boleh tersemburr. Maka. Jawab lah perempuan yang agak sedikit gempal tu. "Dia perempuan". Si pengkid mula tersengih. " ooo..perempuan. Ingatkan lelaki" kata si lelaki berbaju melayu". Telinga aku aktif merakam perbualan mereka dan sel rakaman suara di transfer masuk ke dlm memori. Aktif. Aku ni kalau bab dengar mmg cekap.

Sebelum si kopiah turun ke destinasinya, dia sempat menyampaikan dakwahnya.  "Kami nak ke majlis ilmu..rajin-rajinkan lah diri ke masjid join majlis ilmu"..
jawab si pengkid " tengok lah kalau sy terlajak. sy pegi" sambil ketawa. I don't know what she feels actually. Marah atau redha. She able to control her emotions.

Terlajak mengingkari perintah Tuhan. Pintu taubat masih terbuka. 

Berkata Rasulullah s.a.w" Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat."

Ilmu yang kita ada walaupun sedikit. Kongsi kan lah kemanisan ilmu itu bersama yang lain. Ilmu yang sedikit mampu memberi perubahan yang besar.

Rasulullah s.a.w. bersabda :"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman-Hadis sahih riwayat Muslim

Salaam alaykum, may Allah Azzawajal protect all of us. Enlighten our Eeman. sedikit perkongsian dari #KED. 💋

3 ,134 blogger sensasi komen:

E'in said...

dh phm dgn segelintir manusia.. dh dilahirkan sbg pmpn nk jd lelaki.. dh dilahirkan sbg lelaki nk jd pmpn.. haish

nurkaloi said...

terkadang mampu melihat dengan rasa kebencian, tanpa mampu menegur ~_~'

hpm.ba said...

Hey, nice site you have here! Keep up the excellent work!
Sarajevo Poljine

JEJAK LU ORANG