Wednesday, December 16, 2015

Hukum Bunuh Diri Apakah Jenazahnya Boleh Disolatkan?


Ada jenis manusia yang susah nak terima hakikat. Terima hakikat mungkin susah bagi sesetengah individu. Mungkin sebab hati manusia itu degil, faktor, kau jauh dengan Tuhan.-Babak Kosong
_______________________________

Tapi kau nampak dekat dengan Tuhan. Tidak, kau sebenarnya jauh dari Tuhan. Cuba kau dekatkan diri dengan Tuhan. Aku pasti kau akan rasa tenang semula.-Babak Satu
_______________________________

Bagi aku, rancangan Tuhan adalah rancangan yang paling terbaik. Nak tak nak setiap  musibah dan masalah semua itu adalah ujian sementara dan kita sebagai manusia yang bernafas pun Tuhan bagi kena redha.-Babak Dua
_______________________________

Aku fikir kau gila. Ingat Allah redha ke dengan perbuatan berpura-pura dalam keimanan. Dahi kau selalu sujud pada tikar sejadah tapi hakikatnya hati kau bukan pada Tuhan. Kenapa? -Babak Tiga
_______________________________

Aku tahu sebagai manusia kita bukanlah lengkap tapi kita boleh mencuba untuk menjadi lengkap. Sekurang-kurangnya kita mencuba. Kenapa mesti ada niat untuk mengambil nyawa sendiri.-Babak Empat

Entri ini aku tujukan kepada orang yang simpan niat bunuh diri, fikir aku " ada ke orang yang nak bunuh diri search website pasal  HUKUM BUNUH DIRI ". Kalaulah masih ada spesis ini, aku rasa kau masih ingat pada Tuhan pemberi nyawa . Tuhan yang memberi nyawa. Kau senang-senang pulak nak bunuh diri. Kau ingat kau siapa. Kau ingat kau Tuhan?

“Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahanam kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diiri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahanam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahanam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

“Sesiapa yang membunuh dirinya dengan sesuatu benda di dunia, dia akan diazabkan dengan benda tersebut di hari kiamat.” (HR al-Bukhari dan Muslim)


“Dahulu dikalangan umat sebelum kamu ada seorang lelaki yang ada kecederaan (kemudian menjadi ulser), lalu dia tidak bersabar menanggung kesakitannya, lalu dia mengambil pisau dan memotong tangannya sehingga darah tidak berhenti sehinggalah dia mati. Firman Allah S.W.T.:“Tergesa-gesa hambaku kepadaKu (dengan membunuh diri), aku haramkan untuknya syurga.” (al-Bukhari dan Muslim)


Terangnya, bunuh diri ini hukumnya adalah haram dan termasuk dalam dosa-dosa besar. Aku terfikir apakah jenazah seorang Islam yang mati bunuh diri dilaksanakan solat jenazah untuknya.

Kalau orang murtad jenazahnya tidak boleh disolatkan..untuk yang bunuh diri?

Babak kosong hingga babak empat, aku pasti sedikit sebanyak ada terkena dengan orang yang berniat hendak  membunuh diri. Harooom tau...pikiaq panjang sikit na..*keluaq dah utara aku


1 ,134 blogger sensasi komen:

Unknown said...

Kesimpulan, org yg nk bunuh diri mmg org yg tiada iman. (-_-)

JEJAK LU ORANG