Monday, November 9, 2015

Jujur Akhlak Mulia

Anda seorang yang jujur?


Kali ni aku nak kongsi dengan korang konsep "Jujur".

Pernah korang mempersoalkan dalam diri tak. Adakah aku seorang yang jujur?

Sekali lagi. Ini kisah lalu aku. Kisah ini berlaku di kampus aku. Masyarakat di kampus aku terkenal dengan konsep Islamik. Jujur adalah salah satu ciri-ciri akhlak seorang Islam bukan?

Kisahnya bermula di sini. Aku seorang peniaga yang misteri. Di mana pembeli barang aku tidak akan berdepan dengan aku dan tidak mengenali aku.

Macam mana tu? online? bukan.

Aku letak barang yang diniagakan dalam box tepi koridor tangga hostel aku. Dekat box tu aku tampal notis

"if you interested with it, kindly drop ur money inside this box, thanks"

Jadi setiap petang aku akan collect money dari box aku.

Jadi apa kaitan dengan jujur?

Pagi tu aku letak la 11 helai shawls dalam box. Aku hilang 5 shawls. Dalam box hanya ada duit untuk sehelai shawl. Maksudnya 4 shawls aku hilang tanpa duit..Risiko berniaga tanpa tuan disisi barang memang inilah jadinya. Aku dengan harapan berharap agar si pengambil shawls/ pengambil wang terbuka hati untuk pulangkan balik. Doa orang teraniaya mudah termakbul. Betul. Nah. Balik dari kelas aku dapat notis bertampal dekat tangga tempat aku letak box.

"I took them on Friday and without paying first since I don't have a small amount and there is no balance for me in the box. Sorry, and I cancelled these 2 colors (didn't even use them)"

Dear my sisters and brothers, berlaku jujur dalam hidup kita. Dekat notis tu juga ada terselit Ringgit Malaysia untuk dua helai shawls. Thank you sister!



7 ,134 blogger sensasi komen:

Unknown said...

hi sis ☺
I'm newbie and please support me
hv a nice day~♥~
smartiesmoo.blogsport.kr

Unknown said...

jujur... ermmm... nice....

fifie feyca said...

wah berani nya amik risiko... but since all is well its fine lah.. Allah kan ada.. All the best sista! smoga lebihrmai y jujur n iklas dgn diri ssndri.. :-)

wardahannesa said...

Besar tawakal tuuu heee. Salam perkenalan :)

Anonymous said...

hehe banyak risikonya tu.. tapi tawwakal lah kan :D
semoga bisnes makin maju :D

ma ❥ said...

Hehe alhamdulliah kalau semua org jujur mesti aman hidup hehehe biasa tgk org jual mknan je..

Unknown said...

Hush..Kalo sy mmg xsgop nk tggung risiko smpai cmtu skali..Org jujur niy ade seorang dalam 10 org..Seriously, awak seorg yg kuat..Bagos..

JEJAK LU ORANG